2012. október 11., csütörtök

OpenERP folyamatkezelés 1. rész - Értékesítés

A következőkben szeretnénk bemutatni az OpenERP folyamatkezelési metódusait, hogy egy általános képet kaphassunk arról, hogy az egyes üzleti folyamatokat miként modellezi le az OpenERP. Mivel ez egy hatalmas téma, úgy gondoltuk, hogy több részre bontva foglalkozunk majd vele. Először az értékesítési folyamaton megyünk végig, majd a későbbiekben bemutatjuk a Gyártást, Raktárkezelést, Projektet, Beszerzést és Pénzügyet. Mivel a OpenERP moduláris felépítésű és az egyes telepített modulok szorosan összefüggenek egymással, itt is megmutatjuk majd a folyamatok főbb kapcsolódási pontjait.

Az OpenERP-ben az értékesítési folyamat az érdeklődők rögzítésénél kezdődik, ezeket a rendszer LEAD-nek nevezi. Ez lényegében egy előszűrési lehetőség, ahol el lehet dönteni, hogy az érdeklődés mögött áll e valós üzleti lehetőség. Ha igen, akkor egy gombnyomással átalakítható a lead üzleti lehetőséggé. Ekkor kerülnek be a már meglévő ügyféladatok mellé azok az információk, amik az értékesítéshez köthetők: a várható bevétel, ügylet lezárásának várható dátuma és hogy az ügylet milyen szakaszban jár. Az Üzleti lehetőségek alatt  természetesen rengeteg olyan CRM funkció is található, ami a hatékony és sikeres ügyfélkövetést segíti (kommunikáció naplózás; feladatok prioririzálása, kiosztása, elfogadása; értesítések; üzleti lehetőségek kezelésének vizuális megjelenítése;  ügyletek követhetősége a felhasználók, vásárlók és beszállítók által; automatikus emlékeztetők, kérések eszkalálása; kimenő és bejövő email, email gateway-en keresztül; stb...), de ezeknek a részletes bemutatása külön bejegyzést igényelne. 

A rendszerben az árajánlat képezi a később keletkező belső dokumentumok alapját. A képen látható, hogy a megrendelésből és számlából is először piszkozat keletkezik, ennek lényegében egy oka van. A céges ügyvitel szempontjából számos feltételhez köthető, hogy egy bizonylat mikor és milyen módon keletkezhet (pl. eltérő munkakörök, felelősségi szintek, a teljesítéséhez szükséges erőforrások rendelkezésre állása, stb.). Az ábrán látható, hogy a jóváhagyott megrendelés automatikusan több másik területet is azonnal bekapcsol a folyamatba, elindítva egy pénzügyi bizonylatolási folyamatot, illetve egy beszerzési eljárást, ami lehet gyártás, vásárlás, vagy akár szolgáltatás is. Fontos, hogy ez nem azonnal történik meg a megrendelés jóváhagyását követően, hanem egy beépített ütemező alapesetben naponta ellenőrzi és osztja ki automatikusan  a feladatokat. (Az ütemezővel a többi folyamatnál is fogunk találkozni, mivel az nem az értékesítés sajátja.) Az értékesítési ciklus az ügyfél kiszolgálásával és a számla kiegyenlítésével lezárul. Az OpenERP folyamatkezelésében nem különül el az Utó-értékesítés, hanem visszatér a ciklus elejére, új folyamatot indítva. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése